40. Wolkenwereld - Reisverslag uit Storslett, Noorwegen van Gerard en Manuela Jong - WaarBenJij.nu 40. Wolkenwereld - Reisverslag uit Storslett, Noorwegen van Gerard en Manuela Jong - WaarBenJij.nu

40. Wolkenwereld

Door: Manuela

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Manuela

07 Augustus 2014 | Noorwegen, Storslett

Ondanks het vroege stoppen de avond ervoor, ging het vanmorgen helemaal niet goed. Ziek van moeheid en mijn voet deed nog steeds pijn van gisteren. Een combi van allerlei pillen, poeders en drankjes gemaakt, gemasseerd en om 11.00 uur gingen we het dan toch maar weer proberen. Vrijwel meteen kwamen we weer in de wereld van de fjorden terecht. Het was extra bijzonder omdat de wolken halverwege de bergen hingen. Soms reden we onder de wolken en zagen we het water nog, soms reden we in de wolken en was het zwaar mistig en het meest bijzondere was toch wel, het moment dat we hoger dan de wolken reden. Een compleet nieuwe, witte, wollige wereld. Wolken in het fjord op de plaats waar wij water verwachtten. Echt super gaaf!

Het was best pittig rijden op de smalle, steile bergwegen. Soms hadden we hellingen van 9% die zowat stapvoets moesten als je net in een wolk zat. Tjonge, ik word qua camperrijden wel meteen in het diepe gegooid hier. Toch is het – qua kijken – geweldig om in de bergen te rijden. Na iedere bocht opent zich weer een nieuwe wereld. Zelfs het weer lijkt per bocht te veranderen! Gaaf ook, om al die gletsjers van zo dichtbij te zien!

Om 16.30 uur waren we in Olderdalen, waar we de veerboot zouden nemen, die net wegvoer. De lucht boven het fjord was al helemaal dichtgetrokken, je zag amper nog een berg. Het begon vreselijk de hozen en het bliksemde ook nogal. We keken elkaar eens aan. “Is dit leuk? Gaan wij varen?” Gerard vond het niets om met onweer te varen en ik vond een overtocht in noodweer nou ook niet eens om me op te verheugen. Voor dat geld van die boot – we vallen met 6.20 meter altijd net in de foute categorie, rijden we de baai zelf wel rond.

Gerard heeft een stukje gereden en toen had ik ook eens tijd om uit het raam te kijken in plaats van constant naar de weg en in mijn spiegels. Ik genoot intens van die bergen in de wolkenwereld. Zeker toen de zon er ook nog een klein beetje doorkwam. Het was zo fijn om even niet te hoeven rijden. Lekker het raampje open en genieten! Ik had nog helemaal niet gezien, dat het hier zo mooi was! De hele weg rondom de fjord ruiste bovendien van de vele watervallen. De ene nog heftiger dan de andere. Wauw, dit is eindelijk weer even een vakantiemomentje! En Gerard was ook heel blij, dat hij weer eventjes kon rijden. We hadden allebei niet verwacht dat het fjordengebied zo mooi zou zijn, zelfs met slecht weer! Wat het nog voor ons nog veel leuker maakte, was dat we heel veel getijdenverschillen zagen. Vooral als het in een uitloper van een fjord eb was, zag je de meest prachtige kleuren en stenen. Erg fotogeniek!