15. Castel del Monte - Reisverslag uit Castel del Monte, Italië van Gerard en Manuela Jong - WaarBenJij.nu 15. Castel del Monte - Reisverslag uit Castel del Monte, Italië van Gerard en Manuela Jong - WaarBenJij.nu

15. Castel del Monte

Door: Maan

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Manuela

21 September 2016 | Italië, Castel del Monte

Zo, het wonder is geschied! We zijn zowaar eens helemaal nergens wakker van geworden!!!! Wauw! Dat is lekker! Nadat we op ons dooie gemak ontbeten hadden en ik zelfs weer eens gehoepeld had, gingen we richting pendelbus, die ons naar het even verderop gelegen kasteel zou brengen. De busjes rijden af en aan en het is een goede service. Helaas voor de andere mensen neemt mijn rolstoel wel wat plek in. Eén dame keek best wel narrig. Ik glimlachte vriendelijk naar haar, spreidde mijn armen en gebaarde dat ze wel op schoot mocht? Ze schoot in de lach en haar gezicht stond ineens een stuk leuker.

Even later waren we er al. Afgelopen zondag hadden we in het natuurpark alleen maar roze orchideeën gezien. In dit woud stond het vol met gele exemplaren. Lekker fleurig. De wandeling naar het kasteel was kort en het kasteel zelf was ook niet al te groot. Dat het volgens de reisgids machtig op een heuvel ligt, klopt dan nog wel, maar dat het het hele gebied domineert is wel wat ver gezocht. Ik dacht aanvankelijk dat er een paar graansilo’s naast elkaar stonden. Maar goed, dat kan ook iets over mij zeggen.

Dit kasteel werd in 1240 door Frederik II opgetrokken, die nogal een kastelentic had, want hij heeft er in zijn korte leventje wel meer dan 200 laten bouwen! Dit kasteel is echter heel anders dan de rest. Frederik was een intelligente man, die wel wat met getallen had. Het vierkant en de cirkel stonden symbool voor de twee essentiële krachten van de aarde en de hemel, van de mens en van God. De synthese van praktische en magische elementen vond haar hoogtepunt in het achthoekige Castel del Monte. De achthoek werd gezien als het juiste compromis tussen de vierhoek en de cirkel, waarin het menselijke en het goddelijke bij elkaar komen. Het cijfer acht komt voortdurend terug in het gebouw. Zo zijn er acht zijden, acht hoektorens en acht vertrekken op elke verdieping.

Via een trap en een mooie poort, en daarna nog een poort kwam je op de binnenplaats waaromheen de acht trapeziumvormige vertrekken met hun mooie spitsbooggewelven lagen. Ik vond het wel leuk om die achtvorm op de foto te zetten, maar dat lukte niet heel goed. Nou, weet je wat, dan ga ik wel op de grond liggen. Toen ging het wel. Een vrouw in de buurt moest lachen. Ik liet haar de foto zien en toen vond ze hem wel heel mooi/apart. Ik gebaarde dat ze wel een foto van mijn camera mocht maken met haar telefoon, maar dat werkte niet echt. Ik gebaarde, dat ik er voor haar ook nog wel eentje zou maken en zodoende lag ik wéér op de grond. Er werden inmiddels meer foto’s van mij dan van het plein gemaakt, maar ja. De vrouw was helemaal blij, ik kreeg een omhelzing, drie zoenen, twee duimen en het was optima pico bello! Daarna moesten ze me wel optakelen. Dat is dan wel een dingetje met zo’n blok aan je been….

In de kamers zelf was niet heel veel te zien, ik vond ze allemaal wel heel erg op elkaar lijken. Zoek de acht verschillen had ik niet gehaald. Volgens de reisgids, die wij niet bij ons hadden, was er een zeer ingenieuze waterleidingsysteem aangelegd. Tja, hoe hadden wij dat kunnen zien? Wel zagen we resten van open haarden en vooral hele mooie ramen en spiegelgladde vloeren en muren van marmer, waar je toch best een paar leuke danszaaltjes van had kunnen maken. En op de eerste verdieping, had ik na die zware klim toch op zijn minst een weelderig hemelbed verwacht om even heerlijk in uit te kunnen rusten. Helaas, die moest je er zelf weer bij denken.

Op de terugweg kwamen we nog een bruidspaar met wel drie fotografen tegen! Altijd leuk om te zien en stiekem vind ik mijn eigen jurk nog steeds het mooist. Erg, maar ook erg waar.

Nadat we met de pendelbus weer teruggebracht waren, hebben we nog een lekker broodje gegeten. Normaal gesproken vind ik aan mozzarella echt geen smaak zitten, maar hier hadden ze een ander merk zeker. Ik wilde er - geheel in de stijl van het kasteel - 8 glazen wijn bij doen, maar het was zo koud geworden, dat we na één glas wijn al snel naar de camper raceten! Wat nu zomer in Zuid-Italië? We zijn gewoon op herfstvakantie! Inclusief paraplu’s notabene! In plaats van met zo’n mooi ’s zomers bruin kleurtje komen wij met ongebruikte bikini en roestplekken thuis!

• 24 September 2016 - 09:50

Tante Lettal:

Ik wist niet dat het zo nat was in italie. Gelukkig maak je weer genoeg mee!leuk om te lezen.groet van mij.