55. Regels over Montenegrijnen - Reisverslag uit Žabljak, Montenegro van Gerard en Manuela Jong - WaarBenJij.nu 55. Regels over Montenegrijnen - Reisverslag uit Žabljak, Montenegro van Gerard en Manuela Jong - WaarBenJij.nu

55. Regels over Montenegrijnen

Door: Maan

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Manuela

15 September 2017 | Montenegro, Žabljak

55 Regels over Montenegrijnen 15 sep. 17 Zabljak

Nee, veel geld kostte het allemaal niet. De dokter was ook vrij snel gevonden en dat we zo, zonder afspraak naar binnen konden en alles in nog geen kwartiertje geregeld was, was ook top, maar aan het einde van het medische verhaal hadden we toch niet zo gek veel middag meer over. We besloten eerst maar even snel boodschappen te doen, want we stonden zowat voor de supermarkt! Daar hebben we ook twee Cd’s gekocht: één met volksmuziek aan het plaatje te zien en de andere is de top twintig 2017 met Montenegrijnse pop. We zijn benieuwd.

In de reisgids had ik gelezen dat hier in Zabljak een bazaar was! Ik natuurlijk helemaal heppie de peppie! Yes, daar gaan we heen! Er zouden allemaal zelfgemaakte producten van de boeren uit de omgeving verkocht worden, variërend van eieren, zelfgemaakte geitenkaas, gedroogde ham, honing, wijn en bier tot aan zelfgemaakte kleding van de wol van hun eigen schapen. Mij leek het wel leuk! Zeker ook omdat ik bij andere dingen al mooie gebreide vesten of jassen had gezien!

De weg ernaartoe had weer een hoog gribusgehalte. Zeker het stukje achter de supermarkt. Een trap vol betonrot, gaten en welig tierend onkruid. Verbleekte graffiti en een zeer stoffige, oude auto. In de hal aan de linkerkant stonden nog wat kratten pruimen en daarnaast lag een man heerlijk zelf op een kraam te slapen. Ai betrapt! Paparazzi Gerard kwam net even langs. In de andere hal was nog wel wat activiteit, maar erg weinig. Dit werd dus met recht een bliksembezoekje. Het deed me echter wel aan een kaart denken over de aard van de Montenegrijnen. Hier komen de 10 regels:

1 Een mens wordt vermoeid geboren en heeft de rest van zijn leven nodig om uit te rusten.
2 Hou net zo veel van je bed als van jezelf.
3 Rust goed uit gedurende de dag zodat je ’s nachts kunt slapen.
4 Werk niet, werk is dodelijk.
5 Als je iemand ziet uitrusten, ga hem meteen helpen!
6 Werk minder dan je kunt en probeer het werk wat je nog doet te delen met anderen indien mogelijk.
7 In de schaduw is verlossing, er is nog nooit iemand doodgegaan van uitrusten.
8 Werk veroorzaakt ziekten. Sterf niet jong!
9 Stel dat je op enig moment het gevoel krijgt om te gaan werken, pak dan snel een stoel, ga zitten en wacht. Het gevoel zal voorbijgaan.
10 Als je andere mensen ziet eten en drinken, kom dichterbij! Als je mensen ziet werken, draai je om en stoor hen vooral niet!

In Stari Bar waar we vorige week met een jonge Montenegrijnse ober spraken, hoorden we zo ongeveer hetzelfde. Zo af en toe een beetje werk vond hij best aardig, maar niet te veel graag!