27. Petrovac - Reisverslag uit Petrovac, Montenegro van Gerard en Manuela Jong - WaarBenJij.nu 27. Petrovac - Reisverslag uit Petrovac, Montenegro van Gerard en Manuela Jong - WaarBenJij.nu

27. Petrovac

Door: Maan

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Manuela

05 September 2017 | Montenegro, Petrovac

En na de nodige foto’s van het pittoreske eilandje gemaakt te hebben, reden we weer verder langs de schitterende kust. Het donkergroen van de bomen aan de kust of op de eilandjes contrasteert prachtig met het diepblauwe water!

Op een gegeven moment besloten we op een van de vele parkeerplaatsen waar we steeds foto’s van het uitzicht stonden te maken, te gaan eten. De mussen vallen dood van het dak zo heet is het, we zijn drijfnat van het zweet dat in straaltjes naar beneden loopt, maar wij gaan aan de warme havermout. Ik had de ramen van de camper open gezet, zodat er af en toe een zeer welkom briesje frissere lucht naar binnen kon waaien, waar je zowat een moord voor zou doen. Ineens doet Gerard het raam dicht?! “Hé, wat doe jij nou?” Zegt ie doodleuk dat het hier tocht! Jemig, daar moet je toch echt man voor zijn?!

Even later reden we dan door naar Petrovac. Dit zou een stadje met een mooie boulevard moeten zijn. Een parkeerplaats vinden lukte eerst niet, maar ineens reden we over een smal weggetje langs een sportcomplex en konden we de camper op een niet geëgaliseerd terreintje vol stenen en plassen water prima kwijt. Terwijl Gerard de rolstoel eraf haalde, pakte ik mijn bikini en een handdoek. Ik zat verdorie nog niet eens in mijn cabrio toen het al begon te regenen!!!! Gelukkig niet hard en de lucht zag er ook niet al te dramatisch uit, dus we besloten het erop te wagen. Het was binnen 5 minuten weer droog en zonnig. Al snel kwamen we bij zee uit. Lieve hemel, wat een drukte!!! We vonden Budva al heftig, maar dit was nog veel erger. Wat nu niet zo toeristisch stadje met lagere prijzen? Het is hier giga druk en je kunt er over de hoofden of billen lopen om in zee te komen, zonder ook maar één korrel zand aan te raken!!!! Jemig!

De boulevard was mooi met zijn mooie natuursteen, vele bloemen en wat bomen die voor zeer welkome schaduw zorgden. De boulevard liep in een halve cirkel tussen het lange strand en de mooie ouden huizen door. En natuurlijk heel veel winkeltjes met belachelijke prijzen. De jurkjes die ik vorig jaar in Italië voor € 20 kocht, moeten hier zo’n € 50 opbrengen. Waardeloos. Maar ja, mijn kast puilt toch al uit, dat is dan weer een voordeel. Maar even later ging Maantje dan toch voor de bijl. Er hing een prachtig, wit kanten jurkje waar ik als een blok voor viel. Zo mooi, maar ook zo onhandig, want wanneer en waar trek je zo’n gewaad in hemelsnaam aan? De vrouw van de winkel zei dat je hem gewoon over je bikini op het strand aankon en anders met een glad wit jurkje eronder. Ja, ja. We zien wel. Ik had dat schattige jurkje ook helemaal niet moeten passen, want hij zat nog perfect ook. Pfff en nu heb ik waarschijnlijk een chic nachthemd, maar ik ben er toch heel blij mee.

De luchtvochtigheid was weer bijzonder hoog, we hadden het slecht van de hitte en besloten dan ook om eerst het water in te gaan. Maar ai, ik was mijn slippers vergeten en het was hier weer zo’n grindstrand, wat ontzettend pijn aan mijn rechtervoet deed. Gelukkig konden we in een van de vele souvenir- en strandtentjes waterschoentjes kopen. Seminonchalant probeerde ik me onopvallend in mijn bikini te wurmen wat niet echt meeviel met zo’n drukte om je heen. Daarna de waterschoentjes aan, die Gerard meteen weer ging ruilen omdat ik daar óók in kon zwemmen. Toen ik versie twee net aan had, ging het verdikkie wéér regenen! Dat gaat lekker.

Gerard besloot meteen om nu zeker niet in het water te gaan. Nou, ik koelde van de spetters ook lekker af, maar ik had niet voor niets zo zitten klooien net. Ik ga mooi zwemmen. Dan maar geen singing in the rain, maar swimming in the rain! Wat maakt het uit, nat word je toch!

De meeste mensen pakten als een haas hun spullen in en het strand werd in rap tempo rustiger. Ik pakte mijn kruk en liep het kristalheldere water in. Oei, een paar meter verder kon ik al niet meer staan! Waarom ligt die lijn dan nog 50 meter verder? Dat is toch supergevaarlijk? Maar ja, ik ging fijn drijven en de regen duurde hooguit 10 minuten. Na een tijdje ging Gerard er zowaar ook in! We hadden best leuke contacten om ons heen en na een tijdje, toen ik redelijk droog was, reden we de boulevard verder af.
We lopen langs een levendig strand waar je ook kunt waterfietsen, vele boottochtjes kunt maken al dan niet met glasbodem en er liggen heel wat waterscooters waar de experts heerlijk op tekeergaan. Ze scheuren door de golven en springen er zelfs mee! Gaaf!

Aan het eind van de boulevard zagen we zowaar nog wat lichte vissersactiviteiten. Ook kon je een trap op naar boven, waar een gedenkteken van de Tweede Wereldoorlog stond. Gerard ging even poolshoogte nemen en kwam enthousiast terug. “Maan, als het enigszins gaat met je knie, moet je nu naar boven! Daar ga je geen spijt van krijgen!” Ik was zeer benieuwd en het ging vandaag best aardig qua pijn. Ik was er weliswaar vannacht weer wakker van geworden, maar verder ging het redelijk goed.
Voorzichtig liep ik naar boven om daar ineens een grot met intens azuurblauw water te zien liggen. Wauw! Echt supersupercool! Dat is nog eens een gave verrassing! Stom, dat zoiets niet eens in onze reisgids stond, maar wel leuk om dit te zien!

Gerard had wel zin om hier op de boulevard wat te gaan eten, maar ik had het eigenlijk wel gehad. Ik was moe en had het niet echt warm. Dat is het nadeel van september. De zwoele avonden zijn echt voorbij. Maar ja, hier aan de overtoeristische kust kan het nog een keer. Oké, maar dan ga ik wel naar die tent waar ik gezien had, dat ze goulash hebben! Zo gezegd, zo gedaan. We gingen expres maar niet aan de zeekant zitten i.v.m. de wind en even later zaten we aan een overheerlijke goulash waar we een shopskasalade bij namen (sentiment van onze Bulgaarse reis waar we dat elke dag aten) en een glas Montenegrijnse Vranacwijn, die we erg lekker vinden. Al snel hadden we het niet koud meer en genoten we van het heerlijke eten, hadden we een leuk gesprekje met de vrouw naast ons, die de eigenaresse van de toko bleek. De bediening was vriendelijk en we hadden ook nog een mooie zonsondergang. Top!

Na het heerlijke eten liepen we vrij snel over de sfeervol verlichte boulevard terug, waar nu ook kleine avondhandelaartjes waren. Wij gokken het erop dat het terreintje waar we staan licht uitgestorven is en we mooi kunnen blijven overnachten. En laat dit nu zo zijn! Wel stond er een flinke touringcar pal voor ons. Gerard heeft de camper mooi helemaal achteraan gezet en dat was een fijne plek. Heerlijk rustig. Mocht er ook hier een wild nachtleven zijn, dan hebben we daar fijn niets van gemerkt.

We waren vandaag nogal moe en we hebben vanavond vooral veel gelezen. Zelfs geen fut voor jambo! Ernstig maar waar. We hebben nog een klein stukje tussen de tegenoverliggende scholen gelopen. Wat overdag een schoolplein is, is ’s avonds gewoon een parkje met veel bankjes en oleanders! En zo niet, hebben we toch leuk gelopen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard en Manuela

Hallo lieve familie, vrienden en bekenden, Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, hopen wij volgende week op vakantie te gaan. De doelen zijn (Oost)Turkije, Georgie als het niet al te onrustig is, en als we tijd over hebben hopen we nog een stukje Bulgarije, Albanie en/of Macedonie mee te pakken. Maar ja, met ons weet je het nooit. Misschien belanden we nog wel ergens anders. Wij gaan een internet reisdagboek bijhouden, als we tenminste een internetcafé tussen de ezels en zo kunnen vinden. Degenen die dit leuk vinden kunnen op deze manier ons en onze ‘avonturen’ (niet te wild hoop ik) volgen. Telkens als wij een bericht geplaatst hebben, krijgen jullie een mail. Tenminste dat hebben wij begrepen, want we hebben hier nog geen ervaring mee. Deze week zullen we een testje uitvoeren of en hoe het werkt. Het internetadres van het dagboek is: http://gerardenmanuela.waarbenjij.nu Je kunt ook reageren, zodat we weten hoe het met jullie gaat. Maar eerst nog duizendenéén dingen uitzoeken, kopen en inpakken……………………………J Groetjes, Gerard en Manuela

Actief sinds 05 Juli 2008
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 315018

Voorgaande reizen:

04 September 2020 - 27 September 2020

Op ontdekkingstocht door eigen land

21 September 2019 - 27 Oktober 2019

Rondje Balkan

19 Augustus 2017 - 19 Augustus 2017

Montenegro

11 September 2016 - 23 Oktober 2016

Rondreis Zuid-Italie en Sicilie

26 Juli 2015 - 30 Augustus 2015

Extremadura Spanje

12 Juli 2014 - 14 September 2014

Paradijselijke Lofoten?

11 Oktober 2013 - 20 Oktober 2013

Heerlijk bijkomen in Istanbul

10 September 2012 - 08 Oktober 2012

Spanje

07 Augustus 2011 - 24 Oktober 2011

Oekraine

14 Juli 2008 - 24 December 2008

Turkije 2008

28 Juli 2013 - 30 November -0001

Zweden

30 November -0001 - 30 November -0001

Deel 2

30 November -0001 - 30 November -0001

Deel 1 - Heenreis

Landen bezocht: