75. Çorum, toch een oplichtersstad! - Reisverslag uit Çorum, Turkije van Gerard en Manuela Jong - WaarBenJij.nu 75. Çorum, toch een oplichtersstad! - Reisverslag uit Çorum, Turkije van Gerard en Manuela Jong - WaarBenJij.nu

75. Çorum, toch een oplichtersstad!

Door: Manuela

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Manuela

08 September 2008 | Turkije, Çorum

Toen we de volgende morgen bij het reisbureau aankwamen, ontkenden de verkopers dat ze de bloemist op de hoek als tussenpersoon gebruikt hadden. Het was allemaal onze fout, want wij waren met de auto. Ja sukkels, dat weten we zelf ook wel. Wij hebben afgelopen zaterdag heel erg duidelijk uitgelegd dat we met een camper reizen en dat dit een ‘big problem’ was. Na veel gehakketak kon ik er niet meer tegen en begon te huilen. Het was allemaal zo gemeen en volgens hen onze eigen schuld...

Toen begonnen een aantal andere klanten zich er ineens ook mee te bemoeien. Ze vonden de methodes van het reisbureau stijlloos. Binnen no-time steeg ons retourbedrag van 40% naar 75%. Hoewel we dit nog steeds absoluut lullig vonden en eigenlijk onaanvaardbaar, hebben we de papieren uiteindelijk getekend. Zo meteen krijgen we helemaal niets, want die schijnheilige charlatans ontploften zowat! De tolk, die we voordat we naar binnen gingen nog even van straat geplukt hadden, zei dat 75% geld terug voor Turkse begrippen spectaculair goed was. Ik vind iedere procent die we niet terugkrijgen er één te weinig, maar ja.

Eigenlijk wilden we hierna nog naar het politiebureau en naar die fijne plantenzaak gaan, om hun bloemetjes eens flink buiten te gaan zetten, maar daar hadden we geen energie meer voor. We konden geen stap meer zetten. We waren helemaal uitgeput en kapot. Tweehonderd procent total loss! Bij het misselijke, schijnheilige reisbureau hebben we trouwens nog overwogen om de laptops mee te nemen ter compensatie van hun leugens en diefstal, maar ja, dan komen we helemaal het land niet meer uit. En probeer dan maar eens in ambtelijk Turks uit te leggen, dat ze ons belazerd hebben in plaats van andersom. Laten we hopen, dat je oogst, wat je gezaaid hebt, want dan zitten wij op rozen en zij niet. Vier weken op een spijkerbed lijkt me een zeer passende straf voor die eikels!

In plaats van onze woede op iemand bot te vieren, hebben we de leegte in onze magen opgevuld. Daarna vond Gerard het de hoogste tijd om eens lekker naar de kapper te gaan. Weg met al dat gezeik en weg met dat lange, warme haar! Hij wilde weer een lekker fris koppie. Nou dan was hij in Çorum toch nog ergens aan het juiste adres, want de kapper deed zijn uiterste best. Zijn haar werd zowel vóór als na het knippen gewassen, zijn oor- en neusharen werden bijgewerkt, zijn wenkbrauwen werden gemodelleerd en wat ze nu precies met zijn bakkebaarden en dat vuur deden? En alsof dat allemaal nog niet genoeg was, werd zijn gezicht nog even lekker opgefrist en werd zijn kapsel ook nog helemaal strak in model gebracht. Het zat dan ook helemaal perfect. Wauw, een 10! En dat alles voor maar 8 Lira (omgerekend 4 euro). Hè, hè, eindelijk weer eens iets positiefs. Gerard ging weer helemaal blij naar buiten.

• 18 September 2008 - 11:06

Linda:

Wat een drama :-( Condoleances voor jullie tante, ik hoop dat je de frustraties en verdriet met dit verhaal ook een beetje van je af hebt kunnen pennen.

Glurend naar het volgende bericht zie ik dat jullie erna wel weer wat leuke reiservaringen hebben. Pff, gelukkig!